Fungsi Sektor Jaminan Kualiti
- Membantu Mengurus Program dan Aktiviti Jaminan Kualiti Kepimpinan Sekolah
- Memberi bimbingan berterusan untuk membentuk sistem pengurusan sekolah secara profesional.
- Mengekal dan meningkatkan kualiti kepemimpinan instruksional.
- Berkongsi pengalaman dan kejayaan pengurusan sekolah sebagai budaya memperkasakan kepemimpinan sekolah.
- Menyelaras pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti seperti yang ditetapkan dalam Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam dan lain-lain pekeliling-pekeliling perkhidmatan lain yang berkaitan.
- Merancang, menyelaras, membina dan melaksanakan sistem kepiawaian pengurusan kualiti yang seragam untuk melonjakkan imej pengurusan yang bertaraf dunia.
- Menyelaras pengumpulan, penyenggaraan, penerbitan, penyimpanan dan pengedaran laporan dan pelbagai dokumen kualiti di dalam organisasi.
- Menyelaras semua anugerah kualiti dan inovasi di peringkat KPM/JPN/PPD.
- Merancang, menyelaras dan melaksanakan Audit Dalaman bagi seluruh proses kerja dalam organisasi.
- Menjadi Urus Setia urusan mendapatkan maklum balas minit mesyuarat pengurusan profesional di peringkat kementerian.
OBJEKTIF SEKTOR JAMINAN KUALITI
- Meningkatkan kompetensi dan pengalaman semua pegawai di Sektor Jaminan Kualiti dalam bidang pengurusan pendidikan sebagai pakar rujuk kepada Pengetua dan Guru Besar sekolah.
- Memberi bimbingan secara berterusan kepada Pengetua, Guru Besar dan Penolong Kanan sekolah untuk meningkatkan kualiti kepemimpinan dan pengurusan sekolah.
- Membantu pengurus sekolah melalui coaching & mentoring secara hands-on untuk meningkatkan kepemimpinan instruksional.
- Memantapkan perkongsian pintar dengan Majlis Guru Besar Sarawak (MGBS) dan Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak (PPSMS) dalam membantu dan memberi bimbingan kepada Pengetua dan Guru Besar yang memerlukan (coaching partnership).
- Menganjakkan pemikiran pengurus sekolah ke arah jati diri sebagai pemimpin tranformasi.
- Meningkatkan kesedaran tentang kualiti penyampaian perkhidmatan jabatan untuk menggembirakan (delighting) pelanggan.
- Mewujudkan pangkalan data berkaitan sekolah, Pengetua, Guru Besar dan Penolong Kanan sekolah.
- Menyediakan maklumat asas sekolah bagi tujuan keberkesanan pelaksanaan fungsi sektor.
0 comments:
Post a Comment